Terapia ręki

Terapia ręki to zajęcia wspierające rozwój sprawności motorycznej dziecka – szczególnie
w zakresie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców. Obejmuje także rozwój funkcji związanych z dotykiem, koordynacją wzrokowo-ruchową, planowaniem ruchów oraz samoobsługą.

Są to zajęcia dla dzieci, które:

  • mają trudności z trzymaniem narzędzi do pisania, nożyczek, sztućców,
  • niechętnie podejmują aktywności manualne (rysowanie, lepienie, budowanie),
  • męczą się podczas pisania, prac graficznych lub mają nieczytelne pismo,
  • mają trudności z m.in. zapinaniem guzików, wiązaniem butów, często
    upuszczają przedmioty,
  • przejawiają obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe w obrębie kończyn
    górnych.

Główne cele terapii ręki to:

  • poprawa sprawności manualnej i grafomotorycznej,
  • rozwijanie precyzji chwytu i kontroli nad ruchem dłoni i palców,
  • usprawnienie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • wzmocnienie mięśni obręczy barkowej, przedramienia i dłoni,
  • zwiększenie samodzielności w czynnościach codziennych (np. ubieranie się,
    jedzenie, higiena),
  • przygotowanie ręki do efektywnego pisania i pracy w szkole.

Terapia ręki opiera się na indywidualnie dobranych ćwiczeniach i zabawach, które są
nie tylko skuteczne rozwojowo, ale także atrakcyjne i przyjazne dla dziecka. Ćwiczenia podawane są w taki sposób, by wzbudzać ciekawość, zaangażowanie i motywację do działania. Dzięki temu zajęcia stają się nie tylko efektywną formą terapii, ale również źródłem przyjemności i pozytywnych emocji.