
Rozwój ruchowy, inaczej motoryczny, jest ściśle powiązany z rozwojem mowy.
Już w okresie niemowlęcym można zauważyć tę zależność. Około 3. miesiąca życia, gdy dziecko unosi główkę, patrzy na rodzica, uspokaja się, słysząc jego głos. Jeszcze nie mówi, ale doskonali umiejętności niezbędne do tego, by tę mowę poznać. Gaworzenie pojawia się mniej więcej w tym czasie, gdy dziecko zaczyna samodzielnie siadać, czyli ok. 6. miesiąca życia, a pierwsze słowa wypowiada, gdy zaczyna chodzić, czyli ok. 12. miesiąca.
Dzieci osiągają pewne etapy rozwojowe w określonej kolejności. Musi pojawić się coś, by zaczęło się coś innego.
Co możemy robić, by wesprzeć rozwój malucha?
Pozwólmy mu poznawać świat wszystkimi zmysłami. Niech dziecko słucha, wącha i smakuje, ale przede wszystkim dotyka, manipuluje, przekłada i gniecie. Zamiast tabletu, telefonu czy grającej i świecącej zabawki dajmy dziecku papier, pompony, kubeczki papierowe, ciastolinę, pozwólmy pobawić się kawałkiem ciasta na pierogi lub resztkami ugotowanego makaronu. Niech poznaje różne faktury, próbuje przeciskać elementy przez dziurki, nawlekać i przesypywać. Niech maluje palcami, skacze po kałużach, wspina się i samo sięga po zabawki. 🙂
Nie zapomnijmy o tym, że my, dorośli, również możemy się bawić z dziećmi. Bo razem zawsze jest fajniej, prawda? 😉