Terapia ręki to zajęcia wspierające rozwój sprawności motorycznej dziecka – szczególnie
w zakresie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców. Obejmuje także rozwój funkcji związanych z dotykiem, koordynacją wzrokowo-ruchową, planowaniem ruchów oraz samoobsługą.
Są to zajęcia dla dzieci, które:
- mają trudności z trzymaniem narzędzi do pisania, nożyczek, sztućców,
- niechętnie podejmują aktywności manualne (rysowanie, lepienie, budowanie),
- męczą się podczas pisania, prac graficznych lub mają nieczytelne pismo,
- mają trudności z m.in. zapinaniem guzików, wiązaniem butów, często
upuszczają przedmioty, - przejawiają obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe w obrębie kończyn
górnych.
Główne cele terapii ręki to:
- poprawa sprawności manualnej i grafomotorycznej,
- rozwijanie precyzji chwytu i kontroli nad ruchem dłoni i palców,
- usprawnienie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- wzmocnienie mięśni obręczy barkowej, przedramienia i dłoni,
- zwiększenie samodzielności w czynnościach codziennych (np. ubieranie się,
jedzenie, higiena), - przygotowanie ręki do efektywnego pisania i pracy w szkole.
Terapia ręki opiera się na indywidualnie dobranych ćwiczeniach i zabawach, które są
nie tylko skuteczne rozwojowo, ale także atrakcyjne i przyjazne dla dziecka. Ćwiczenia podawane są w taki sposób, by wzbudzać ciekawość, zaangażowanie i motywację do działania. Dzięki temu zajęcia stają się nie tylko efektywną formą terapii, ale również źródłem przyjemności i pozytywnych emocji.